Poslední aktualizace:  1. června 2019


Robert Thomas, dnes již světoznámý francouzský dramatik, herec a režisér se narodil 28. září 1927 v jihofrancouzském městečku Gap na úpatí Alp.
Už v raném mládí byl okouzlen divadlem, přečetl spoustu divadelních her, snil o velkých rolích a učil se je nazpaměť. Ale venkov, na kterém vyrůstal, mu ve skutečnosti nedovolil vidět jediné představení.

Obrovská touha stát se hercem ho v sedmnácti letech přivedla do Paříže. Začal pracovat na poště, aby mohl soukromě studovat herectví na divadelní škole André Bretona. Zároveň se chodil dívat na zkoušky do divadel, až se mu roku 1950 splnil velký sen. V Théâtre de Paris mu nabídli záskok za onemocnělého herce v hudební komedii „Musíme provdat maminku“. Tím začala jeho tříletá kariéra komického tenora na pařížských i venkovských scénách. Ukončil ji roku 1954 v inscenaci Dhéryho „Krásných bakchantek“.

Začátkem padesátých let Robert Thomas také začal psát, ale jeho hry končily buď v šuplíku, nebo byly ojediněle uváděny v klubových divadlech na venkově. Až rok 1960 přinesl dokonalý obrat. Tehdy Thomas jako jeden z mnoha dramatiků nabídl svůj text divadlu Bouffes-Parisiens, do kterého právě nastoupil nový umělecký šéf Jacques Charron, kterému ze stohu rukopisů náhodou padla do ruky Thomasova desátá hra Past (Stalo se v Chamonix). Charron jí byl nadšen. Hra byla prvotřídně obsazena, měla mimořádný úspěch a její autor se přes noc stal známým dramatikem. Jacques Charron k tomu poznamenal: „Robert Thomas je pravděpodobně ryzím synem Agathy Christie a Marcela Acharda.“, zatímco jiní jej vidí jako Hitchcockem „dušeného“ Feydeaua.

V žádném případě nelze popřít určitou spirituální spřízněnost se zmíněnými, protože doposud tento kus dosáhl značného počtu více než 50 000 uvedení v mnoha jazycích a zemích světa! Byl zfilmován (filmová společnost Fox zakoupila práva pro amerického režiséra Alfreda Hitchcocka) a také mnohokrát inscenován pro televizi.

V pražském Divadle ABC byla Past uvedena dvakrát v režii Ladislava Vymětala, poprvé v sezoně 1975/76 a podruhé, pod názvem „Past na osamělého muže“, v sezoně 1993/94.

Další Thomasovy hry už měly cestu na světová jeviště přímou, autorovo jméno bylo jejich nejlepší vizitkou. K nejznámějším patří Mandarinkový pokoj, ve kterém pro sebe napsal jednu ze dvou rolí a snad nejúspěšnější Dvojí hra. Jeho další hry, např. Osm žen (1962), představují podobný rekord a také zaznamenali triumfální úspěchy v Evropě i v zámoří.

Robert Thomas psal nejenom hry původní, ale také divadelní hry upravoval a překládal z angličtiny. Ve vlastních textech se projevil jako mistr nedorozumění a nečekaných zvratů, dokonale dokázal střídat nezávaznou komediálnost s mrazivě chladnou dramatičností. Svým veselým a rychlým stylem se mu podařilo dát původnímu anglosaskému žánru kriminální komedie nové, „francouzské“ podněty, zábava publika byla vždy jeho největším zájmem.

Robert Thomas byl vedle své práce spisovatele také režisérem Théâtre Eduard VII. v Paříži, natáčel filmy např. La Bonne Soupe a Patate (Bramboračka) a v neposlední řadě se také uvedl jako herec.

Zemřel 3. ledna 1989 v Paříži.



Z dalších divadelních her Roberta Thomase vybíráme:

GAMBLEŘI

TORNÁDO

OSM ŽEN

VRAŽEDNÉ DĚDICTVÍ

PAST NA OSAMĚLÉHO MUŽE (Stalo se v Chamonix)

TURECKÁ KAVÁRNA

DRUHÝ VÝSTŘEL

INSPEKTOR MÁ TĚŽKOSTI


Domů Na 70. Pojizerské hry Na stránku aktuální hry Nahoru


Copyright © penda 2019