|
|
Poslední aktualizace: 1. června 2019
Robert Thomas, dnes již světoznámý francouzský dramatik, herec a režisér
se narodil 28. září 1927 v jihofrancouzském městečku Gap na úpatí Alp.
Už v raném mládí byl okouzlen divadlem, přečetl spoustu divadelních her,
snil o velkých rolích a učil se je nazpaměť. Ale venkov, na kterém vyrůstal,
mu ve skutečnosti nedovolil vidět jediné představení.
Obrovská touha stát se hercem ho v sedmnácti letech přivedla do Paříže.
Začal pracovat na poště, aby mohl soukromě studovat herectví na divadelní
škole André Bretona. Zároveň se chodil dívat na zkoušky do divadel, až
se mu roku 1950 splnil velký sen. V Théâtre de Paris mu nabídli záskok
za onemocnělého herce v hudební komedii „Musíme provdat maminku“. Tím
začala jeho tříletá kariéra komického tenora na pařížských i venkovských
scénách. Ukončil ji roku 1954 v inscenaci Dhéryho „Krásných bakchantek“.
Začátkem padesátých let Robert Thomas také začal psát, ale jeho hry
končily buď v šuplíku, nebo byly ojediněle uváděny v klubových divadlech
na venkově. Až rok 1960 přinesl dokonalý obrat. Tehdy Thomas jako jeden
z mnoha dramatiků nabídl svůj text divadlu Bouffes-Parisiens, do kterého
právě nastoupil nový umělecký šéf Jacques Charron, kterému ze stohu
rukopisů náhodou padla do ruky Thomasova desátá hra Past (Stalo se
v Chamonix). Charron jí byl nadšen. Hra byla prvotřídně obsazena, měla
mimořádný úspěch a její autor se přes noc stal známým dramatikem. Jacques
Charron k tomu poznamenal: „Robert Thomas je pravděpodobně ryzím synem
Agathy Christie a Marcela Acharda.“, zatímco jiní jej vidí jako
Hitchcockem „dušeného“ Feydeaua.
V žádném případě nelze popřít určitou spirituální spřízněnost se
zmíněnými, protože doposud tento kus dosáhl značného počtu více než
50 000 uvedení v mnoha jazycích a zemích světa! Byl zfilmován (filmová
společnost Fox zakoupila práva pro amerického režiséra Alfreda
Hitchcocka) a také mnohokrát inscenován pro televizi.
V pražském Divadle ABC byla Past uvedena dvakrát v režii Ladislava
Vymětala, poprvé v sezoně 1975/76 a podruhé, pod názvem „Past na osamělého
muže“, v sezoně 1993/94.
Další Thomasovy hry už měly cestu na světová jeviště přímou, autorovo
jméno bylo jejich nejlepší vizitkou. K nejznámějším patří Mandarinkový
pokoj, ve kterém pro sebe napsal jednu ze dvou rolí a snad nejúspěšnější
Dvojí hra. Jeho další hry, např. Osm žen (1962), představují podobný
rekord a také zaznamenali triumfální úspěchy v Evropě i v zámoří.
Robert Thomas psal nejenom hry původní, ale také divadelní hry upravoval
a překládal z angličtiny. Ve vlastních textech se projevil jako mistr
nedorozumění a nečekaných zvratů, dokonale dokázal střídat nezávaznou
komediálnost s mrazivě chladnou dramatičností. Svým veselým a rychlým
stylem se mu podařilo dát původnímu anglosaskému žánru kriminální
komedie nové, „francouzské“ podněty, zábava publika byla vždy jeho
největším zájmem.
Robert Thomas byl vedle své práce spisovatele také režisérem Théâtre
Eduard VII. v Paříži, natáčel filmy např. La Bonne Soupe a Patate
(Bramboračka) a v neposlední řadě se také uvedl jako herec.
Zemřel 3. ledna 1989 v Paříži.
Z dalších divadelních her Roberta Thomase vybíráme:
GAMBLEŘI
TORNÁDO
OSM ŽEN
VRAŽEDNÉ DĚDICTVÍ
PAST NA OSAMĚLÉHO MUŽE (Stalo se v Chamonix)
TURECKÁ KAVÁRNA
DRUHÝ VÝSTŘEL
INSPEKTOR MÁ TĚŽKOSTI